Przejdź do treści

SCWEW

plakat scwewNasza szkoła od lipca 2021 roku bierze udział nowatorskim „Pilotażowym wdrożeniu modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą” – projekcie zainicjowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji. Na jego mocy powstało w Polsce 16 tzw. Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW) – wysoko wyspecjalizowanych zespołów działających w placówkach specjalnych prowadzących działalność edukacyjną dla ponad 100 przedszkoli i szkół ogólnodostępnych z całej Polski.

Inicjatywa ta jest nowym rozwiązaniem w systemie edukacji w Polsce. Jej głównym celem jest zapewnienie wysokiej jakości edukacji włączającej dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. W każdej bowiem szkole są grupy uczniów, którzy czasowo lub na stałe wymagają indywidualnego podejścia.

Projekt przewiduje bardzo szerokie wsparcie m.in. dla nauczycieli i rodziców, którzy będą mieli wiele okazji do podnoszenia kompetencji i umiejętności wspomagających pracę dydaktyczną i wychowawczą. Wśród wielu form doskonalenia zaproponowanych szkołom w ramach SCWEWów znajdują się m.in.: warsztaty, szkolenia, wizyty studyjne, superwizje edukacyjne, zajęcia otwarte, mentoring, sieci współpracy i samokształcenia, doradztwo i konsultacje ze specjalistami dla rodziców oraz wsparcie szkół w prowadzeniu kształcenia na odległość.

SP nr 2 w Łęcznej znajduje się pod opieką SCWEWu utworzonego przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Henryka Sienkiewicza w Świdniku. Szkolnym koordynatorem projektu jest wicedyrektor Małgorzata Rodziewicz.

Zapraszamy do współpracy wszystkich zainteresowanych nauczycieli i rodziców szkoły.

alt=""Zmiany współczesnego świata postawiły przed edukacją nowe wyzwania zmierzające do budowania i ukształtowania społeczeństwa włączającego, w którym każdy człowiek ma warunki do rozwoju indywidualnego potencjału. W tym celu podejmowane są różne inicjatywy (polityczne, legislacyjne, edukacyjne) mające zapewnić równy dostęp i równe szanse dla wszystkich osób uczących się.

U podstaw edukacji włączającej leży przekonanie, że skoro system edukacji jest wspólną, społeczną i obywatelską wartością, powinien służyć w równej mierze wszystkim  – tym w pełni sprawnym i z niepełnosprawnościami, uzdolnionym i mającym trudności w uczeniu się, tak jak i tym przybywającym do szkoły/przedszkola zza granicy. W każdej placówce edukacyjnej są przecież uczniowie przewlekle chorzy, mający zaburzenia emocjonalne, opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych, orzeczenia o niepełnosprawności i o potrzebie kształcenia specjalnego czy też uczniowie, którzy doświadczyli sytuacji traumatycznych i kryzysowych. W związku ze wzrostem ich liczby w systemie edukacji w kształceniu ogólnodostępnym* szkoły zobowiązane są m.in. do:

  • tworzenia warunków efektywnego kształcenia dla wszystkich uczniów,
  • zapewnienia postępów w nabywaniu kompetencji kluczowych oraz wiedzy i umiejętności określonych podstawą programową.

Sukces edukacji włączającej zależy zatem w dużej mierze od postaw dyrektorów, nauczycieli, specjalistów i innych pracowników szkół/przedszkoli ogólnodostępnych. To ich przekonania, relacje i wartości (tj. np. akceptacja i szacunek dla różnorodności, otwartość czy współpraca) kształtują klimat sprzyjający stwarzaniu optymalnych warunków dla wszystkich uczestników procesu edukacyjnego. Gotowość na nowe wyzwania, wypracowanie modelu wsparcia i zwiększanie kompetencji nauczycieli w tym zakresie to najistotniejsze czynniki rozwijające potencjał szkół i przedszkoli ogólnodostępnych w kontekście odpowiadania na zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci.

Więcej informacji na ten temat:

Katarzyna Szczepkowska: „Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania”, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019. – pobierz plik docx 3MB, pobierz plik pdf 2,93MB

Publikacja porusza zagadnienia tj.:

  1. Szanse i wyzwania edukacji włączającej
  2. Praca w zróżnicowanej klasie (nauczanie zróżnicowane)
  3. Tworzenie pozytywnego klimatu w klasie i szkole
  4. Współpraca różnych środowisk na rzecz inkluzji

* Z danych Systemu Informacji Oświatowej wynika, że liczba uczniów mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczących się w szkołach/przedszkolach ogólnodostępnych stale rośnie. W roku szkolnym 2019/2020 wyniosła 67%, co oznacza, że wzrosła o 4% w stosunku do roku 2018/2019 (63%) i aż o 13% w stosunku do roku 2013/2014 (58,8%).

logo pilotażowe wdrożenie modelu SCWEWW ramach Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW) w naszej szkole działa Punkt konsultacyjny. W jego ramach rodzicom i nauczycielom klas I-III koordynator projektu udziela konsultacji w zakresie specjalistycznego wsparcia.

Dyżur w listopadzie:

Poniedziałek:  08, 15 i 22 listopada w godz.: 13.00-15.00

W ramach Punktu można uzyskać między innymi wsparcie i poradę w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i identyfikacji obszarów wsparcia.

W Punkcie odbywa się planowanie i organizacja działań wspierających rodziców i nauczycieli oraz podejmowane są działania interwencyjne we współpracy z podmiotami działającymi lokalnie na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Innowacyjnym założeniem nowego modelu edukacji, zwanej edukacją włączającą, jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniami nauczycieli i specjalistów placówek specjalnych z nauczycielami przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Wspólna wymiana doświadczeń służy poszukiwaniu i przyjmowaniu jak najlepszych rozwiązań, które mają zapewnić każdemu dziecku sukcesy rozwojowe i edukacyjne na miarę jego możliwości. Dlatego też działania podjęte w ramach SCWEW-u w łęczyńskiej „Dwójce” wzmacniały kompetencje nauczycieli oraz rodziców. Koncentrowały się także na diagnozach uczniów z problemami rozwojowymi oraz edukacyjnymi przeprowadzonymi przez lekarzy specjalistów cieszących się niekwestionowaną renomą w środowisku medycznym, akademickim i nauczycielskim.

1. Wsparcie nauczycieli:

  • 3 godziny szkolenia z zakresu nowego narzędzia diagnostycznego zw. ABAS z prof. Wojciechem Otrębskim dla chętnych nauczycieli
  • 3 godziny konsultacji grupowych z dr Katarzyną Patyk-Wieczorek dla zespołów nauczycieli uczących w kl. Ic, IIId i VIId
  • 3 godziny indywidualnych konsultacji dla wychowawców i nauczycieli współorganizujących proces kształcenia z dyrektor SP Specjalnej nr 26 w Lublinie Bożenną Kowalik z zakresu „Metod i form pracy z uczniem w klasie zróżnicowanej”
  • 2 godziny zbiorowej konsultacji z Agnieszką Pilch z zakresu „Komunikacji alternatywnej”

2. Bezpłatne, grupowe i indywidualne konsultacje z ekspertami i specjalistami SCWEW dla rodziców i uczniów:

  • 3-godzinna konsultacja grupowa dla 15 rodziców uczniów o SPE z dyrektor Bożenną Kowalik
  • konsultacja logopedyczna dla 5 uczniów z prof. Kazimierą Krakowiak
  • konsultacja dla 2 uczniów u prof. dr Janusza Kockiego, genetyka, pediatrę
  • wsparcie rodziców 3 uczniów przez prof. dr Wiolettę Tuszyńską-Bogucką, psychologa
  • konsultacja psychiatryczna dla 3 uczniów u dr Bożeny Śpili

3. Złożenie zapotrzebowania na pomoce dydaktyczne i sprzęt specjalistyczny w zakresie mającej powstać wypożyczalni SCWEW:

  • rozpoznanie potrzeb nauczycieli szkoły,
  • przekazanie do SCWEW-u listy 37 wskazanych przez nauczycieli pomocy, głównie specjalistycznego oprogramowania do zajęć.

4. Konsultacje indywidualne dla rodziców i nauczycieli w ramach Punktu Konsultacyjnego

5. Organizacja 10 lekcji otwartych:

  • wymiana doświadczeń nauczycieli w zakresie pracy z grupą zróżnicowaną

Specjaliści i eksperci udzielający szkole wsparcia:

Prof. Janusz Kocki (Zakład Genetyki Klinicznej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie) – genetyk kliniczny, pediatra, zajmujący się m.in.: chorobami wieku rozwojowego dzieci i młodzieży, dziecięcym autyzmem, zaburzeniami wzrastania i rozwoju, profilaktyką chorób genetycznych, nowotworami uwarunkowanymi dziedziczne, wrodzonymi wadami rozwojowymi

Prof. dr hab. n. farm. Anna Bogucka-Kocka (Zakład Biologii z Genetyką Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, profesor i pracownik WSEI) – psycholog o szerokiej specjalizacji, niegdyś kierownik Zakładu Psychologii Wychowawczej i Psychologii Rodziny Instytutu Psychologii UMCS w Lublinie

Prof. Kazimiera Krakowiak – profesor nauk społecznych, dr hab. nauk humanistycznych, językoznawca, specjalistka w dziedzinie logopedii, audiofonologii, surdopedagogiki i językoznawstwa stosowanego

Dr Katarzyna Patyk-Wieczorek –  adiunkt na Wydziale Nauk o Człowieku w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie, fundatorka i założycielka Fundacji „ASDreamer”, diagnosta, terapeutka i oligofrenopedagog, specjalistka od usprawniania osób z niepełnosprawnością sprzężoną oraz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,

Dr Anna Prokopiak – adiunkt Katedry Psychopedagogiki Specjalnej i Socjopedagogiki Specjalnej UMCS w Lublinie, prezes Fundacji „Alpha”, specjalistka zajmująca się potencjałem rozwojowy osób ze spektrum autyzmu, wspieraniem środowiska wychowawczego osób ze spektrum autyzmu i autonomia osób z niepełnosprawnością 

Bożenna Kowalik – dyrektorka Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26 im. Janusza Korczaka w Lublinie, w której uczą się uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym oraz autyzmem, pedagog z ponad 40-letnim stażem pracy zawodowej

Agnieszka Pilch – wicedyrektorka Zespołu Niepublicznych Szkół Specjalnych „Krok za krokiem” w Zamościu, oligofrenopedagog, specjalista AAC z 26-letnim stażem pracy z osobami z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną, zwłaszcza z dziećmi mającymi trudności w porozumiewaniu się, były prezes Stowarzyszenia na rzecz Propagowania Wspomagających Sposobów Porozumiewania się „Mówić bez Słów”. Wykładowca i organizator konferencji, warsztatów i szkoleń o tematyce związanej z AAC

logo pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW

W Punktcie konsultacyjnym wspomagamy rodziców i nauczycieli w pracy z uczniem o indywidualnych potrzebach edukacyjnych.

Dyżur koordynatora ds. edukacji włączającej w szkole w lutym:

Poniedziałki: 14 i 21 lutego, godz. 13.00-15.00

Dzięki działalności Punktu udaje się pokierować rodziców do instytucji wspierających rodzinę,
a także opracować strategię pomocy dziecku (w tym ustalić terminarz wizyt u lekarzy specjalistów tj. lekarz psychiatra, genetyk, neurolog, psycholog).

logo pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW

W punkcie konsultacyjnym wspomagamy rodziców i nauczycieli w pracy z uczniem o indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych.

Dyżur koordynatora ds. edukacji włączającej w szkole w marcu:


Poniedziałki: 07 i 14 marca, godz. 13.00-15.00

Tylko w styczniu i lutym odbyło się 11 zaplanowanych i bezpłatnych konsultacji z lekarzem psychiatrą, dr Bożeną Śpilą, oraz 3 bezpłatne konsultacje z prof. Kockim, genetykiem. Badania zaowocowały nowymi orzeczeniami, podjęciem pogłębionych badań genetycznych w przypadku 2 uczniów, w 2 przypadkach farmakoterapią, wskazaniami do dalszej diagnostyki i kontynuowania badań w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Dzięki działalności Punktu udaje się pokierować rodziców do instytucji wspierających rodzinę,
a także opracować strategię pomocy dziecku (w tym ustalić terminarz wizyt u lekarzy specjalistów tj. lekarz psychiatra, genetyk, neurolog, psycholog).

Zakończył się I etap projektu(wrzesień – grudzień 2021), który zaowocował m.in.: nowymi kompetencjami nauczycieli, wiedzą z zakresu edukacji włączającej, metod i form pracy z dziećmi
o różnych potrzebach rozwojowych, sposobów interpretacji opinii i orzeczeń, organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, wsparciem rodziców (również w sytuacjach kryzysowych), bezpłatnymi konsultacjami lekarskimi dla dzieci wymagających specjalistycznej
i pogłębione diagnozy, przeprowadzeniem 15 lekcji otwartych.

W kolejnym etapie projektu (styczeń-marzec 2022) czekają na nas nowe wyzwania, choć nadal praktykowane będą: lekcje otwarte, szkolenia dla rady pedagogicznej, porady w ramach Punktu konsultacyjnego, konsultacje z ekspertami  z zakresu terapii behawioralnej, pracy z uczniami
o specjalnych potrzebach edukacyjnych, systemów motywacyjnych oraz dostosowań w pracy
z uczniami o SPE. Zaplanowano także specjalistyczne konsultacje lekarskie dla dzieci  (tym razem: psychiatryczne, neurologiczne, genetyczne) i  tzw. superwizje edukacyjne.

W styczniu zainicjowano także działalność Grupy Wsparcia dla nauczycieli współorganizujących kształcenie, która zrzesza 34 nauczycieli z 8 placówek partnerskich.

Wsparciem zostaną objęci wszyscy zainteresowani doskonaleniem nauczyciele, chętni do współpracy i szukający pomocy rodzice oraz kadra kierownicza szkoły.

Szanowni Rodzice, Nauczyciele, Przyjaciele Szkoły,

Serdecznie zapraszamy na inaugurację kampanii społecznej „Włączanie łączy, nie dzieli”,
która odbędzie się w dniu 30 maja 2022 roku w Szkole Podstawowej im. 100-leczia Niepodległości Polski w Kalinówce.

Zapraszamy tym bardziej, że panel dyskusyjny z prof. J. Kockim i dr Anną Prokopiak poprowadzi Wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Łęcznej Pani Małgorzata Rodziewicz.

Kadra Specjalistycznego Centrum

Wspierania Edukacji Włączającej w Świdniku

W ubiegłym tygodniu w Szkole Podstawowej im. 100-lecia Niepodległości w Kalinówce zainaugurowano kampanię społeczną „Włączanie łączy, nie dzieli”, adresowaną do wszystkich tych osób, którym los dzieci o szczególnych potrzebach nie jest obcy. W każdej szkole, przedszkolu czy żłobku uczą się bowiem dzieci utalentowane, z chorobami przewlekłymi, dzieci z kłopotami emocjonalnymi, mające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej czy dzieci przybywające do nas zza granicy. Wymagają one szczególnego, troskliwego podejścia i fachowej, często bardzo specjalistycznej pomocy, aby mogły się dobrze i harmonijnie rozwijać.

I właśnie tej tematyce poświęcono spotkanie organizowane przez SCWEW w Świdniku, na które przybyli liczni goście: przedstawiciele zarządu powiatu świdnickiego, Wydziału Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych Powiatu Świdnickiego, radni powiatu lubelskiego, dyrektorzy szkół i zaprzyjaźnionych ze SCWEW instytucji, włodarze i przedstawiciele gmin. Swoją obecnością zaszczycił także Pan Leszek Włodarski, Burmistrz Łęcznej, Dorota Makara – Naczelnik Wydziału Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych Powiatu Łęczyńskiego, a także Grażyna Paterek – Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łęcznej i Dariusz Szafranek – Dyrektor MOW i lider SCWEW w Podgłębokiem.

Kampania była świetnią okazją do promocji naszej szkoły, która z tej okazji przygotowała stoisko, na którym wyeksponowano ciekawe rozwiązania
i pomoce stosowane w pracy z dziećmi o różnych potrzebach. „Dwójkę” reprezentowały nauczycielki współorganizujące kształcenie i wicedyrektor Małgorzata Rodziewicz, autorka hasła kampanii, która poprowadziła jej II część, czyli panel dyskusyjny poświęcony wyzwaniom i finansowaniu edukacji włączającej oraz codziennym problemom rodziców i nauczycieli. W dyskusji udział wzięli m.in.: prof. Jerzy Kocki, dr hab. Anna Prokopiak, Członek Zarządu Powiatu Świdnickiego Romuald Gumienniak, Barbara Grzesiak – Starszy Wizytator Kuratorium Oświaty w Lublinie, Dariusz Szałaj – Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świdniku.

Równolegle zaproszeni na uroczystość rodzice i uczniowie, także z naszej szkoły, bawili się pod okiem animatorów, biorąc udział w zabawach sportowych, karaoke, dyskotece i innych atrakcjach, których zwieńczeniem był poczęstunek i drobny prezent ufundowany z okazji Dnia Dziecka.

przybory edukacyjne nauczyciele wspomagający z przyborami edukacyjnymi

konferencja SCWEW uczniowie z przyborem edykacyjnym

Broszura do pobrania:

SCWEW – nowatorskie rozwiązania inspirujące do wzrostu – pobierz plik docx 3 MB, pobierz plik pdf 761 KB

Grupa Wsparcia dla nauczycieli współorganizujacych ze szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem SCWEW

W II okresie roku szkolnego 2021/2022 w ramach wsparcia SCWEW, w wyniku zdiagnozowania potrzeb nauczycieli nie tylko łęczyńskiej „Dwójki”, ale i pozostałych beneficjentów projektu, powołano do życia Grupę wsparcia dla nauczycieli współorganizujących edukację włączającą na terenie każdej placówki, która bierze udział w pilotażu. Pomysł, który zrodził się w listopadzie 2021 roku, w styczniu 2022 roku spotkał się z przychylnością Ośrodka Rozwoju Edukacji czuwającego nad prawidłowością realizacji projektu.

Początkowo Grupa miała nieformalny charakter i wspierała się przy pomocy popularnych komunikatorów internetowych, dopiero później nadano jej bardziej formalny charakter. Specjaliści z rożnych placówek udzielali sobie wsparcia w zakresie radzenia sobie z codziennymi problemami, dążąc do zwiększania skuteczności własnych działań i dbania o dobrostan każdego ucznia, korzystając z Messengera. Dziś nad nauczycielami współorganizującymi czuwa prof. KUL – dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, która pełni rolę mentora nauczycieli. Organizacją spotkań, wymiany informacji zajmuje się Elżbieta Ścibior, nauczyciel dyplomowany SOSW w Świdniku. I to właśnie Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Henryka Sienkiewicza stał się nauczycielskim centrum wsparcia – to tu właśnie raz w miesiącu odbywają się stacjonarne spotkania Grupy wsparcia, spotkanie drugie ma zawsze formę online.

„Sfera dzielenia się”, moduł „Wiem więcej” oraz „Pytania na jutro”, czyli organizacyjny szkielet każdego spotkania, obfitował w liczne szkolne opowieści dotyczące codziennych, bardzo złożonych problemów we współpracy z uczniami wymagającymi wsparcia, często niełatwej współpracy z rodzicami, bezustannych poszukiwań sposobów na współpracę z nauczycielami przedmiotów i innymi specjalistami pracującymi w przedszkolach i szkołach. Okazało się, że w każdej szkole różni nauczyciele i specjaliści stosują różne metody pracy z uczniami – od pełnej wsparcia, stałej obecności, do jej maksymalnego ograniczania w celu budowania wspólnoty uczniów, traktujących po koleżeńsku ucznia z niepełnosprawnością czy specjalnymi potrzebami. Różne były także modele współpracy z nauczycielami i innymi specjalistami – od tych akcentujących niezależność i autonomię – do innych, promujących współpracę na każdym etapie budowania lekcji.

Każde ze spotkań uświadamia jedną z prawd oczywistych: sukces włączania zależy w dużej mierze od postaw nauczycieli w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami, od ich poglądów na temat różnic w klasach oraz ich gotowości do skutecznego radzenia sobie z tymi różnicami. To prawdziwe wyzwanie, ponieważ obliguje nauczycieli do tworzenia w szkole właściwej atmosfery sprzyjającej budowaniu relacji, wspierania procesu uczenia się każdego ucznia w jego indywidualnym tempie, organizowania systemu rozpoznawania potrzeb i możliwości uczniów, elastycznego podejścia do nauczania w zakresie treści programowych i metod pracy, oceniania postępów ucznia w celu budowania motywacji i wspierania jego rozwoju oraz budowania partnerskich relacji z rodzicami.

W Punkcie konsultacyjnym wspomagamy rodziców i nauczycieli w pracy z uczniem
o indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych.

Dyżur koordynatora ds. edukacji włączającej w szkole we wrześniu:

07.09.2022 r. (środa) – 13:00-15:00

13.09.2022 r. (wtorek) – 15:00-16:00

21.09.2022 r. (środa) – 14:00-15:00

27.09.2022 r. (wtorek) – 14:00-15:00

Nasza szkoła rozpoczyna drugi rok udziału w nowatorskim „Pilotażowym wdrożeniu modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą”. Głównym celem projektu jest zapewnienie wysokiej jakości edukacji włączającej dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi poprzez wsparcie m.in. dla nauczycieli i rodziców, którzy będą mieli wiele okazji do podnoszenia kompetencji i umiejętności wspomagających pracę dydaktyczną i wychowawczą. Wśród wielu form doskonalenia zaproponowanych szkołom w ramach SCWEWów znajdują się m.in.: warsztaty, szkolenia, wizyty studyjne, superwizje edukacyjne, zajęcia otwarte, mentoring, sieci współpracy i samokształcenia, doradztwo i konsultacje ze specjalistami dla rodziców oraz wsparcie szkół w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

Zapraszamy do współpracy wszystkich zainteresowanych nauczycieli i rodziców szkoły.

Zachęcamy uczniów, rodziców i nauczycieli do obejrzenia filmu informacyjnego o pilotażowym projekcie SCWEW realizowanym w Szkole Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej

Proponujemy też zapoznanie się z informacją zamieszczoną na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Łęcznej  o zrealizowanych zadaniach w ramach pilotażowego projektu SCWEW w Szkole Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej we wrześniu 2022 r.

Link do strony urzędu

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej już drugi rok szkolny korzysta ze wsparcia SCWEW w Świdniku. Odbywają się koleżeńskie lekcje otwarte, lekcje pokazowe
i modelowe. Nauczycielei rodzice korzystają ze szkoleń, a specjaliści uczestniczą w spotkaniach grupy wsparcia. Dużą pomocą jest możliwość korzystania przez nauczycieli, rodziców i uczniów
z konsultacji i superwizji z ekspertami SCWEW.
Nowym przedsięwzięciem było zorganizowanie wielopokoleniowego spotkania mikołajkowego w Świdniku z udziałem uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Łęcznej wraz z rodzinami.

Zapraszamy nauczycieli i rodziców, którzy mają potrzebę skorzystaniaz pomocy specjalistów, na konsultacje z koordynatorem realizacji projektu,w celu ustalenia potrzeb i możliwych form wsparcia dla uczniówo specjalnych potrzebach edukacyjnych.

W tym miesiącu punkt konsultacyjny będzie czynny 12.12.2022 r. w godz. 14:00-15:00 w sali nr II/11 na drugim piętrze budynku przy ul. Szkolnej 53.

7 grudnia 2022 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
im. H. Sienkiewicza w Świdniku rozstrzygnięto  konkurs plastyczny dla uczniów  i wychowanków placówek objętych wsparciem SCWEW w Świdniku pt.: „Mówię więc jestem”.  Adresatami prac byli uczniowie i wychowankowie placówek objętych wsparciem SCWEW. Konkurs miał na celu:

– Propagowanie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji

– Wzbudzanie poczucia empatii dla osób z problemami w porozumiewania się

– Promowanie pozytywnego wizerunku osób posługujących się AAC

– Kształtowanie i pogłębianie kreatywności, uzdolnień wyobraźni i wrażliwości artystycznej uczniów

– Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi technikami wyrazu.

          Oceniono 51 prac zgłoszonych do konkursu. Patronat honorowy nad konkursem objął Starosta Świdnicki – Łukasz Reszka. Jury wyłoniło 11 nagrodzonych prac w dwóch kategoriach wiekowych: przedszkola i zespoły rewalidacyjno-wychowawcze oraz uczniowie szkół podstawowych. Ponadto przyznano nagrodę specjalną dyrektora SOSW w Świdniku oraz nagrodę specjalną Starosty Świdnickiego. W konkursie zostały nagrodzone prace następujących uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej:

– Nagrodę Specjalną Starosty Świdnickiego – Łukasza Reszki otrzymał Łukasz Kowalik.

– W kategorii: przedszkola i zespoły rewalidacyjno-wychowawcze przyznano nagrody Jagodzie Figiel i Julii Gap.

– W kategorii: uczniowie szkół podstawowych przyznano nagrody Blance Iwanickiej i Joannie Brodzisz.

         W czasie szkolnych „Jasełek” Pani Dyrektor Małgorzata Fryt oraz koordynująca realizację projektu SCWEW Pani Teresa Baruk pogratulowały uczniom sukcesu oraz wręczyły uczniom nagrody.

dyrektor szkoły wręcza uczniowi nagrodę koordynator SCWEW wręcza nagrodę kolejnej uczennicy koordynator SCWEW wręcza uczennicy nagrodę Dyrekror i koordynator SCWEW wręcza uczennicy nagrodę

Działania SCWEW w ramach VII etapu projektu

Rozpoczął się VII etap realizacji w szkole pilotażowego projektu SCWEW. W dalszym ciągu uczniowie, rodzice i nauczyciele będą mogli korzystać z różnych form pomocy w ramach realizacji edukacji włączającej. Zaplanowano szkolenia dla nauczycieli i rodziców, konsultacje oraz  superwizje
z ekspertami i specjalistami dla uczniów, rodziców i nauczycieli. W dalszym ciągu nauczyciele będą mogli dzielić się swoim doświadczeniem i umiejętnościami w ramach koleżeńskich lekcji pokazowych.
W czasie realizacji VII etapu projektu będzie działał punkt konsultacyjny w budynku przy ulicy Szkolnej 53 w sali II/11. W czasie dyżuru można porozmawiać z koordynatorem i zaplanować działania w ramach pomocy uczniowi i jego rodzicom oraz nauczycielom:

31.01.2023 r. – 14:00-15:00
09.02.2023 r. – 14:00-15:00
14.03.2023 r. -14:00-15:00

Zapraszamy do przeczytania artykułu na temat założeń projektu i dotychczasowych działań pod linkiem: 

https://leczna.pl/aktualnosci/szkola-2ka-korzysta-z-uczestnictwa-w-scwew6010/

Od 1 września 2021 r. szkoła otrzymuje wsparcie w ramach pilotażu projektu Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączająca w Świdniku. Oferowana pomoc realizowana jest w różnych formach tj. szkolenia, lekcje koleżeńskie, konsultacje, superwizje. Ze wsparcia skorzystali już wszyscy nauczyciele, ale też uczniowie i rodzice.

7 lutego 2023 r. (wtorek) odbędzie się w szkole „Dzień  otwarty SCWEW”. Nauczyciele będą mogli dzielić się swoim doświadczeniem w czasie lekcji koleżeńskiej oraz podczas konsultacji z koordynatorem, natomiast rodzice skorzystają z porad eksperta SCWEW. Zaplanowano też spotkanie pracowników szkoły w ramach działań interwencyjnych.

Od 14:00-15:00 w sali II/11 na II piętrze budynku przy ulicy Szkolnej 53 w punkcie konsultacyjnym nauczyciele i rodzice mogą porozmawiać z koordynatorem projektu o trudnościach, z którymi się borykają. Wspólnie łatwiej będzie poszukać możliwych rozwiązań problemu.

Od godziny 11:00 w holu budynku przy ulicy Szkolnej 53 nowoczesny sprzęt specjalistyczny i pomoce dla niepełnosprawnych dzieci i osób dorosłych zaprezentuje OWiT w Świdniku. Zapraszamy rodziców i dziadków naszych uczniów oraz nauczycieli do obejrzenia wystawianego sprzętu oraz posłuchania udzielanej instrukcji obsługi. Prezentowany sprzęt po wypożyczeniu może stanowić znaczną pomoc w funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych.

Skończył się VII etap realizacji w szkole pilotażowego projektu SCWEW. W dalszym ciągu uczniowie, rodzice i nauczyciele korzystali z różnych form pomocy w ramach realizacji edukacji włączającej. Odbyły się szkolenia dla nauczycieli i rodziców, konsultacje oraz  superwizje z ekspertami i specjalistami dla uczniów, rodziców i nauczycieli oraz konsultacje z koordynatorem. Nauczyciele dzielili się swoim doświadczeniem i umiejętnościami w ramach koleżeńskich lekcji pokazowych.
     W marcu została przeprowadzona ankieta skierowana do nauczycieli i rodziców, mająca na celu określenie korzyści z uczestnictwa w projekcie dla szkoły i nauczycieli oraz rodziców i uczniów.

     Nauczyciele podkreślili możliwość nowego spojrzenia na trudności, z jakimi borykają się uczniowie oraz możliwość superwizji i konsultacji z ekspertami w zakresie dostosowania metod i form pracy w klasie zróżnicowanej oraz wymagań edukacyjnych w stosunku do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jako dużą pomoc wskazali też pokazowe lekcje koleżeńskie, dzięki którym wzbogacili swoje doświadczenie i warsztat pracy. Różne formy współpracy spowodowały nawiązanie bliższych relacji między kadrą pedagogiczną szkoły. Odbyte szkolenia natomiast przełożyły się na uatrakcyjnienie zajęć.

      Rodzice docenili możliwość konsultacji specjalistycznych w zakresie diagnozy własnego dziecka. Ważna okazała się pomoc w zrozumieniu problemów i potrzeb dziecka uzyskana w czasie superwizji i konsultacji z ekspertami. Pomocne okazały się  wskazówki, jak postępować w trudnych sytuacjach.

     Od kwietnia rozpocznie się ostatni, już VIII, etapu projektu. Podobnie jak w poprzednich etapach realizowane będą różne formy wsparcia. Nadal będzie działał punkt konsultacyjny w budynku przy ul. Szkolnej 53 w sali II/11. W czasie dyżuru można będzie porozmawiać z koordynatorem i zaplanować działania mające na celu wsparcie uczniów, rodziców oraz nauczycieli. Terminy zostaną podane na początku kwietnia na stronie szkoły w zakładce SCWEW.

    Rozpoczął się ostatni etap realizacji pilotażowego projektu SCWEW. Nadal będą odbywały się konsultacje i superwizje z ekspertami i koordynatorem, będzie działała grupa wsparcia dla nauczycieli wspomagających. Nauczyciele będą dzielili się swoim doświadczeniem w postaci lekcji koleżeńskich.
    Zachęcamy nauczycieli i rodziców do skorzystania z oferowanych form wsparcia.

Dyżur koordynatora ds. edukacji włączającej w szkole w VIII etapie projektu
(sala II/11, ul. Szkolna 53):

25.04.2023 r. – 15:00-16:00

16.05.2023 r. – 15:00-16:00

01.06.2023 r. – 15:00-16:00

Konsultacje z ekspertami dla nauczycieli w SOSW Świdnik:

11.05.2023 – 13.00-18.00.
09.05.2023 – 13.30 -18.30
13.06.2023 – 13:30-18.30
02.06.2023 – 11.00-14.00 
20.06.2023 – 13.00-15.00

1. Superwizje dla rodziców z ekspertem Panią Anną Prokopiak w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Świdniku, ul. Norwida 4:

26.04.2023 – 11:00-15:00  
25.05.2023 – 14:00-18:00
13.06.2023 – 12:00-18:00

2. Konsultacje z ekspertami (M. Nowosad, M. Guellard, M. Żyłowska) dla nauczycieli
w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Świdniku, ul. Norwida 4:

08.05.2023 – 13:00-18:00
10.05.2023 – 13:30-18:30
22.05.2023 – 13:30-18:30
13.06.2023 – 13:00-15:00
06.06.2023 – 11:00-14:00

3.  Grupa wsparcia dla nauczycieli współorganizujących kształcenie:

18.04.2023 – 17:00-19:00 – zdalnie
25.04.2023 – 17:00-19:00 – SOSW w Świdniku
15.05.2023 – 17:00-19:00 – zdalnie
30.05.2023 – 17:00-19:00 – SOSW w Świdniku
06.06.2023 – 17:00-19:00 – zdalnie
13.06.2023 – 17:00-19:00 – zdalnie 

4. Dyżur koordynatora w punkcie konsultacyjnym – SP2 w Łęcznej, ul. Szkolna 53, sala II/11

25.04.2023 r. – 15:00-16:00

16.05.2023 r. – 15:00-16:00

01.06.2023 r. – 15:00-16:00

     W ostatnich miesiącach realizacji projektu SCWEW odbywają się różne formy wsparcia dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Aby zainteresowane osoby mogły z nich łatwiej skorzystać niektóre z konsultacji/superwizji z ekspertami planowanych w SOSW w Świdniku odbędą się w budynku szkoły przy ulicy Szkolnej 53.

1. Superwizja z Panią Anną Prokopiak – SP2 w Łęcznej, ul. Szkolna 53, sala II/11:

25.05.2023 – 14:00-18:00

2. Konsultacje z ekspertem M. Guellard – SP2 w Łęcznej, ul. Szkolna 53, sala II/11:

22.05.2023 – 13:30-18:30

Szkolny koordynator projektu czeka w punkcie konsultacyjnym – SP2 w Łęcznej, ul. Szkolna 53, sala II/11 na rodziców
i nauczycieli, którzy chcą porozmawiać o trudnościach uczniów i wspólnie poszukać rozwiązań.

25.04.2023 r. – 15:00-16:00

16.05.2023 r. – 15:00-16:00

01.06.2023 r. – 15:00-16:00