Laboratoria przyszłości
Szkolne Koło Rękodzieła do ostatnich dni nauki działa z zapałem. Ponieważ rok szkolny kończy się 23 czerwca w dniu, na który przypada Dzień Ojca, mamy możliwości zrobić jeszcze kartki. Na zajęciach wykorzystywaliśmy materiały oraz sprzęt z Laboratoriów Przyszłości, które są inicjatywą edukacyjną realizowaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Spersonalizowana koszulka? TAK! Na lekcji plastyki uczniowie klasy IVf udowodnili, że wyobraźnia twórcza, fantazja i kreatywność, to ich mocne strony. Młodzi projektanci, wykorzystując flamastry do tkanin zakupione w ramach „Laboratoriów Przyszłości, wykonali bardzo ładne, ciekawe i unikatowe wzory na koszulkach. Takie projektowanie to prawdziwa frajda!
Ewa Czerniak
Po feriach członkowie Szkolnego Koła Rękodzieła ze zdwojoną siłą wzięli się do pracy. Powstały piękne kwiaty z pianki kreatywnej i urocze kaczuszki. Na zajęciach wykorzystywaliśmy materiały oraz sprzęt z Laboratoriów Przyszłości, które są inicjatywą edukacyjną realizowaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Uczniowie klasy 7c uczestniczyli w zajęciach realizujących działania wynikające z Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego “Kreatywne Prace Plastyczne”. Wykorzystane zostały materiały plastyczne zakupione w ramach Laboratoriów Przyszłości. Zadania polegało na malowaniu linijką i “wyprodukowaniu” wielokolorowego papieru artystycznego, który można wykorzystywać w przyszłości jako tło lub tworzywo do dalszych działań plastycznych.
Agnieszka Grudzień
W I semestrze roku szkolnego 2022/23, w świetlicy szkolnej, prowadzone były zajęcia podczas których wychowankowie wykorzystywali materiały zakupione w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Były to materiały plastyczne oraz naczynia i sprzęt kuchenny do zagospodarowania kącika kulinarnego.
W klasach pierwszych dzieci tworzyły stroiki świąteczne z wykorzystaniem materiałów zakupionych na ten cel (8.12.22r.) oraz przygotowywały owocowe szaszłyki i sałatki (5.01.23r.).
W klasach drugich i trzecich przeprawadzone zostały warsztaty, podczas których w świątecznej atmosferze dzieci wykonywanywały i zdobiły pierniki (20.12.22r.), (7.12.22r).
W kasach trzecich wychowankowie przygotowali zdrowe sałatki z ulubionych owoców i warzyw oraz owocowe szaszłyki (12.01.23r.).
W ramach Laboratoriów Przyszłości (Moduł Woda) uczniowie klas szóstych na zajęciach Koła Biologicznego poznawali właściwości wody, które umożliwiają zachodzenie procesów życiowych. Poprzez przeprowadzenie prostych doświadczeń przekonali się o istnieniu sił spójności, kohezji i adhezji warunkujących transport wody w roślinie, poznali zjawisko osmozy i osmoregulacji oraz efektu kapilarnego. Obserwowali także mikroorganizmy w kropli wody. W ramach Modułu Powietrze skonstruowali wskaźnik laserowy do badania zapylenia powietrza (zdjęcia poniżej).
Elżbieta Daniluk
W ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczestnicy koła plastycznego zrealizowali wyjątkowe dzieła, do których wykorzystali specjalne farby i flamastry do tkanin. Dzięki dostępnym materiałom i narzędziom uczniowie tworzyli oryginalne wzory na koszulkach, workach i torebkach. Twórcza zabawa opierała się wyłącznie na pomysłach własnego autorstwa dzieci i była dowodem ich wielkiej kreatywności.
Ewa Czerniak
W listopadzie uczestnicy Koła Przyrodniczego wykonywali doświadczenie pokazujące jak wiązka lasera odbija się od cząsteczek pyłu. Miało ono pokazać zasadę działania laserowego czujnika pyłu. Zbudowany na zajęciach przyrząd ilustruje pracę takiego urządzenia. Pomiary zapylenia powietrza są prowadzone w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska w celu monitoringu jakości powietrza. Dzięki temu uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat problemu stałych zanieczyszczeń powietrza.
W październiku członkowie Szkolnego Koła Rękodzieła stawiali pierwsze kroki przy maszynie do szycia. Zajęcia były możliwe dzięki zakupionej ramach Laboratoriów Przyszłości, które są inicjatywą edukacyjną realizowaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki maszynie.
Początki nie były łatwe, ale udało nam się stworzyć urocze misie w becikach, które zostały przekazane na kiermasz charytatywny.
Uczniowie klasy Va podczas godziny z wychowawcą w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”, wykonywali zadania z zastosowaniem klocków Skrikit. Praca odbywała się w grupach mieszanych, co sprzyjało wymianie doświadczeń i integracji klasy. Uczniowie wykazali się bardzo dużą pomysłowością i kreatywnością w konstruowaniu wybranych obiektów. Współpraca w grupach poprawiła znacznie komunikację i wzmocniła relacje klasowe.
W grupie 0 „B” w dniu 19.10.2022 r. obchodziliśmy Światowy Dzień Chleba. W trakcie zajęć dzieci wykonywały szereg aktywności. Miały możliwość obserwowania poszczególnych etapów przygotowania ciasta na chleb. Po wyrośnięciu chleb włożyliśmy do piekarnika. Następnego dnia dzieci próbowały upieczony chleb z konfiturami, które przyniosły z domu.
Podczas zajęć korzystaliśmy ze sprzętów zakupionych w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”
Podczas godziny z wychowawcą klasa 5b w ramach Laboratorium Przyszłości, robiła ćwiczenie integracyjne z zastosowaniem klocków Skrikit. Uczniowie jako inżynierowie rywalizowali między zespołowo budując wieże. Podczas pracy wzmacniali poczucie więzi i kształtowali umiejętność współpracy wykorzystując elementy konstrukcyjne Skrikit.
Obróbka drewna uczy cierpliwości, pokory, dokładności oraz pozwala oswoić się z niemal wszystkimi rodzajami narzędzi stolarskich. W ramach projektu Laboratoria Przyszłości uczniowie klas czwartych na lekcjach techniki poznali narzędzia do obróbki drewna m.in. dłuta, młotki, wiertła, piły ręczne czy pilniki.
We wrześniu 2022 roku członkowie Szkolnego Koła Rękodzieła w czasie zajęć pozalekcyjnych wykorzystywali materiały zakupione ramach Laboratoriów Przyszłości, które są inicjatywą edukacyjną realizowaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Wspólnie tworzyliśmy drewniane wisiorki, poduszki zapachowe i figurki z odlewów.
W październiku zaczniemy szyć na maszynie.
W ramach zajęć rozwijających zainteresowania szóstoklasiści poznali sylwetkę włoskiego artysty Amedeo Modigliani. Malarz jest znany z portretów przedstawiających ludzi z wydłużonymi szyjami, twarzami i ciałami. Uczniowie stwierdzili, że Modigliani nie przestrzegła zasad, zgodzili się, że artysta wprowadził własny, niepowtarzalny styl i sposób malowania portretów. Uczniowie malowali portrety inspirowane stylem włoskiego twórcy.
Na zajęciach Koła Biologicznego w oparciu o Laboratoria Przyszłości (Moduł Energia) uczniowie badali wpływ wybranych czynników na proces kiełkowania nasion – czy podwyższone stężenie dwutlenku węgla w powietrzu wpłynie na kiełkowanie nasion rzeżuchy?
Wynik: w słoju, w którym zmieniono atmosferę przy pomocy reakcji kwasku cytrynowego z sodą oczyszczoną nasiona rzeżuchy nie wykiełkowały. W słoju z wodą nasiona rzeżuchy wykiełkowały.
Katarzyna Cieżak