Program współpracy bibliotek
„Książki w listach” – program współpracy bibliotek Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej i Szkoły Podstawowej im. św. Stanisława Kostki w Grodzisku
Wstęp do założeń programowych współpracy
Współpraca pozwala na wzajemne rozwijanie umiejętności, pobudza do działania i motywuje do myślenia nieszablonowego oraz nowatorskiego. Dzięki niej nauczyciele mogą uatrakcyjnić zajęcia dla swoich uczniów i aktywizować ich.
Cel główny: dzielenie się nauczycieli bibliotekarzy doświadczeniami i praktykami w celu rozbudzania i rozwijania zainteresowań oraz kompetencji czytelniczych i językowych uczniów.
Cele szczegółowe:
- tworzenie warunków do dzielenia się doświadczeniem między nauczycielami bibliotekarzami z różnych placówek edukacyjnych,
- angażowanie uczniów do działalności pozalekcyjnej,
- rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się przez uczniów językiem ojczystym,
- stworzenie warunków do dzielenia się przez uczniów wrażeniami z samodzielnej lektury literatury polskiej,
- wprowadzenie elementu zdrowej rywalizacji,
- stworzenie warunków do konstruktywnego spędzania czasu wolnego przez uczniów.
Powyższe cele powinny być realizowane poprzez angażowanie uczniów do realizacj akcji czytelniczej polegającej na pisaniu listów do rówieśników, w których dzielą się wrażeniami z samodzielnie przeczytanych księżek wykraczajacych poza kanon lektur szkolnych.
Formy realizacji programu:
- stały kontakt między nauczycielami zaangażowanymi we współpracę,
- zajęcia dla uczniów przybliżające im zasady udziału w akcji czytelniczej związanej,
- wymianę korespondencji między uczniami Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej i Szkoły Podstawowej im. św. Stanisława Kostki w Grodzisku,
- konkurs na najlepszy list.
Efekty:
- nawiązanie kontaktu między uczniami współpracujących jednostek,
- doskonalenie formy wypowiedzi jaką jest list,
- rozwijanie kompetencji językowych i czytelniczych uczniów,
- dzielenie się doświadczeniem i praktyką między nauczycielami bibliotekarzami współpracujących jednostek,
- promocja biblioteki szkolnej w społeczności uczniowskiej.
Zakres podmiotowy:
- Nauczyciele bibliotekarze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej i Szkoły Podstawowej im. św. Stanisława Kostki w Grodzisku,
- uczniowie klas od 3 do 7 Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej i Szkoły Podstawowej im. św. Stanisława Kostki w Grodzisku.
Zakres przedmiotowy:
- dzielenie się doświadczeniem oraz praktyką między nauczycielami współpracujących jednostek,
- korespondencja między uczniami Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej i Szkoły Podstawowej im. św. Stanisława Kostki w Grodzisku,
- konkurs na najlepszy list.
Harmonogram działań:
Sierpień/ wrzesień 2019 roku
- stworzenie programu współpracy- odpowiedzialna Maria Perzyńska-Kusiak,
- nawiązanie współpracy w celu realizacji akcji czytelniczej- odpowiedzialni: Maria Perzyńska Kusiak, Barbara Gierlak,
- stworzenie regulaminu konkursu dla uczniów -odpowiedzialna Maria Perzyńska-Kusiak,
- rozpropagowanie akcji wśród społeczności uczniowskiej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej i Szkoły Podstawowej im. św. Stanisława Kostki w Grodzisku,- odpowiedzialni: Maria Perzyńska Kusiak, Barbara Gierlak, Ewa Radomska, Agnieszka Kot,
Październik 2019 roku
- wprowadzenie do realizacji akcji czytelniczej dla uczniów klas 3 (zasady redagowania listu, regulamin konkursu na najlepszy list) -odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Ewa Radomska,
- -zebranie od uczniów prac konkursowych-odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Ewa Radomska,
- przeprowadzenie I etapu konkursu dla uczniów klas 3 -odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Ewa Radomska,
- przesłanie zwycięskiego listu do placówki partnerskiej-odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Ewa Radomska.
Listopad 2019 roku
- wprowadzenie do realizacji akcji czytelniczej dla uczniów klas 4 (zasady redagowania listu, regulamin konkursu na najlepszy list) -odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Agnieszka Kot,
- zebranie od uczniów prac konkursowych-odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Agnieszka Kot,
- przeprowadzenie I etapu konkursu dla uczniów klas 4 -odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Agnieszka Kot,
- przesłanie zwycięskiego listu do placówki partnerskiej-odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Agnieszka Kot.
Grudzień 2019 roku
- wprowadzenie do realizacji akcji czytelniczej dla uczniów klas 5 (zasady redagowania listu, regulamin konkursu na najlepszy list) -odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Ewa Radomska,
- zebranie od uczniów prac konkursowych-odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Ewa Radomska,
- przeprowadzenie I etapu konkursu dla uczniów klas 5 -odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Ewa Radomska,
- przesłanie zwycięskiego listu do placówki partnerskiej-odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Ewa Radomska.
Luty 2020 roku
- wprowadzenie do realizacji akcji czytelniczej dla uczniów klas 6 (zasady redagowania listu, regulamin konkursu na najlepszy list) – odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Maria Perzyńska-Kusiak,
- zebranie od uczniów prac konkursowych – odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Maria Perzyńska-Kusiak,
- przeprowadzenie I etapu konkursu dla uczniów klas 6 odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Maria Perzyńska-Kusiak,
- przesłanie zwycięskiego listu do placówki partnerskiej-odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Mari Perzyńska-Kusiak.
Marzec 2020 roku
- wprowadzenie do realizacji akcji czytelniczej dla uczniów klas 7 (zasady redagowania listu, regulamin konkursu na najlepszy list) -odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Maria Perzyńska-Kusiak,
- zebranie od uczniów prac konkursowych-odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Maria Perzyńska-Kusiak,
- przeprowadzenie I etapu konkursu dla uczniów klas 7 -odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Maria Perzyńska-Kusiak,
- przesłanie zwycięskiego listu do placówki partnerskiej-odpowiedzialni: Barbara Gierlak, Mari Perzyńska-Kusiak.
Kwiecień 2020 roku
- przeprowadzenie II etapu konkursu na najlepszy list-odpowiedzialni: Maria Perzyńska Kusiak, Barbara Gierlak, Ewa Radomska, Agnieszka Kot,
- -ogłoszenie wyników konkursu -odpowiedzialni: Maria Perzyńska Kusiak, Barbara Gierlak, Ewa Radomska, Agnieszka Kot,]
- ewaluacja programu- odpowiedzialni: Maria Perzyńska Kusiak, Barbara Gierlak,