„Starsze Siostry” – program współpracy naszej szkoły i Przedszkola nr 1
„Starsze Siostry” – program współpracy Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej i Przedszkola nr 1 im. Marii Konopnickiej w Łęcznej na rok szkolny 2019/2020
Wstęp do założeń programowych współpracy
Współpraca pozwala na wzajemne rozwijanie umiejętności, pobudza do działania oraz motywuje do myślenia nieszablonowego i nowatorskiego. Dzięki niej nauczyciele mogą uatrakcyjnić zajęcia dla swoich uczniów i aktywizować ich. Kontakty młodzieży z przedszkolakami uczą odpowiedzialności za innych, wrażliwości, a młodszym dzieciom pozwalają na wszechstronny rozwój. Literatura jest najlepszym łącznikiem dla dzieci
i młodzieży w każdym wieku, dlatego też w niniejszym programie odgrywa rolę kluczową. Obcowanie z nią pobudza wyobraźnię, rozwija intelektualnie, społecznie, moralnie i duchowo. Ze względu na duże zaangażowanie uczniów i przedszkolaków w zajęcia wynikające z realizacji programu w obecnym roku szkolnym będzie realizowana już szósta jego edycja.
Cel główny: integracja starszej młodzieży szkoły podstawowej z przedszkolakami inspirowana tekstami literckimi.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za innych,
- rozbudzanie umiejętności analitycznego czytania tekstow literackich,
- rozwijanie umiejętności planowania działań,
- uwrażliwianie na potrzeby innych,
- rozwijanie umiejetnosci konstruktywnego obcowania z drugim człowiekiem,
- rozwijanie umiejętnosci czytania/słuchania ze zrozumieniem,
- rozbudzanie nawyku czytania,
- pobudzanie do wszechstronnego rozwoju uczniów i przedszkolaków,
- stworzenie warunków do
dzielenia się swoimi przeżyciami i emocjami
oraz wrażeniami z lektury utworów literackich, - stworzenie warunków do dzielenia się doświadczeniem miedzy nauczycielami,
- angażowanie uczniów do działalności pozalekcyjnej,
- rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym,
- stworzenie warunków do konstruktywnego spędzania czasu wolnego przez uczniów.
Powyższe cele powinny być realizowane poprzez angażowanie uczniów do uczestnictwa w programie „Starsze Siostry”, który polega na organizacji i przeprowadzeniu przez uczniów starszych klas szkoły podstawowej dla podopiecznych przedszkola.
Formy realizacji programu:
- zajęcia dla uczniów przybliżające im zasady udziału w programie „Starsze Siostry”,
- rekrutacja uczestników ze szkoły podstawowej,
- wizyty uczniów starszych klas szkoły podstawowej w Przedszkolu nr 1 w Łęcznej połączone z przeprowadzeniem przez nich zajęć inspirowanych tekstami literackimi.
Efekty:
- nawiązanie kontaktu między uczniami a przedszkolakami,
- doskonalenie formy wypowiedzi ustnych,
- rozwijanie kompetencji językowych i czytelniczych uczniów,
- dzielenie się doświadczeniem i praktyką między nauczycielami,
- promocja Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej i Przedszkola nr 1 im. Marii Konopnickiej w Łęcznej w społeczności lokalnej,
- wzbogacenie oferty edukacyjnej współpracujących jednostek.
Zakres podmiotowy:
- Nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej i Przedszkola nr 1 im. Marii Konopnickiej w Łęcznej,
- uczniowie klas od 6 do 8 Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej i podopieczni Przedszkola nr 1 im. Marii Konopnickiej w Łęcznej.
Zakres przedmiotowy:
- dzielenie się doświadczeniem oraz praktyką między nauczycielami współpracujących jednostek,
- zajęcia przygotowane i przeprowadzane przez uczniów starszych klas szkoły podstawowej dla przedszkolaków.
Harmonogram działań:
- Sierpień/ wrzesień 2019 roku
–uaktualnienie programu współpracy- odpowiedzialna Maria Perzyńska-Kusiak,
– rekrutacja uczestników programu ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Łęcznej -odpowiedzialna Maria Perzyńska-Kusiak,
– ustalenie ogólnej tematyki i harmonogramu zajęć dla przedszkolaków – odpowiedzialna Maria Perzyńska-Kusiak.
- Październik 2019 roku- Maj 2020 roku
– przygotowanie przez zaangażowanych uczniów zajęć dla grup przedszkolnych ( w tym: dobór tekstu literackiego, omówienie interpretacji tekstu, przygotowanie zadań dla przedszkolaków opartych na wybranym tekście, przygotowanie pomocy dydaktycznych) – odpowiedzialni: Maria Perzyńska-Kusiak i grupa zaangażowanych uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Łęcznej,
– wizyty przedszkolu połączone z zajęciami dla najmłodszych- odpowiedzialni: Maria Perzyńska-Kusiak, nauczyciele z Przedszkola nr 1 w Łęcznej i grupa zaangażowanych uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Łęcznej.
- Czerwiec 2020 roku
– podsumowanie efektów realizacji programu współpracy- ewaluacja programu i opracowanie rekomendacji na następny rok szkolny- Maria Perzyńska-Kusiak, nauczyciele z Przedszkola nr 1 w Łęcznej