Innowacja przyrodnicza ”Z przyrodą za pan brat”
W roku szkolnym 2020/2021 mali przyrodnicy z klasy II c i II f uczestniczyli w zajęciach proekologicznych w ramach innowacji pedagogicznej„ Z przyrodą za pan brat”.
Celem zajęć było przede wszystkim zwrócenie uwagi i uwrażliwienie dzieci na piękno oraz wartość otaczającego je środowiska przyrodniczego, pogłębianie wiedzy różnorodnymi metodami, a w szczególności stosowanie obserwacji, doświadczeń i wnioskowania, uwrażliwienie na konieczność ochrony przyrody, a także kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie oraz zdrowie i bezpieczeństwo najbliższych.
Mimo trwającej pandemii i wielu dni spędzonych w domu, udało się częściowo zrealizować założenia i cele stawiane przed rozpoczęciem działania.
Uczniowie chętnie brali udział w akcjach przyrodniczych o podłożu charytatywnym, takich jak: „Cebulki za nakrętki” czy „Nakręć się na pomaganie”.
Uprawiali ogródek szkolny, w którym poznawali rośliny pożyteczne, a także chwasty. Dokarmiali ptaki zimą, uprawiali sporty – nie tylko w szkole, ale i na świeżym powietrzu. Zbierali karmę, zabawki, posłania dla zwierząt ze schroniska, sprzątali okolicę szkoły i osiedla w ramach akcji Sprzątanie Świata, tworzyli małe ogródki eksperymentalne, w których hodowali rośliny i prowadzili obserwacje, brali udział w konkursach: fotograficznym” Kwiaty jesienią”, plastycznym „ Zabawa ze sztuką –Motyle”, a także wielu innych.
Zdrowo się odżywiali, rezygnując z niezdrowego śniadania w szkole, a także przygotowując pyszne przekąski na drugie śniadanie.
Tworzyli piękne prace o tematyce przyrodniczej, wykonywali różnorodne eksperymenty z wodą, balonem, itp.
W parku tropili zwierzęta, szukali przyrodniczych śladów, uczyli się o pandemii i jak sobie z nią radzić, a poza tym wykonywali różne działania ciekawymi metodami pogłębiające ich wiedzę.
Spotkali się również z weterynarzem, który przybliżył im wiadomości dotyczące zwierząt, opieki nad nimi, a także opowiadał ciekawostki związane z wykonywaną pracą .
Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza i umiejętności przyczynią się do wspaniałych postaw proekologicznych w dorosłym życiu naszych uczniów.